حجامت حزیران بر اساس روایتی از امام صادق علیه السلام
امام صادق علیه السلام در خصوص زمان و اهمیت حجامت حزیران فرموده اند:
لَا تَدَعِ الْحِجَامَهَ فِی سَبْعٍ مِنْ حَزِیرَانَ فَإِنْ فَاتَکَ فَلِأَرْبَعَ عَشْرَهَ.
“حجامت در روز هفتم از ماه حزیران را از دست مده و اگر نتوانستی در روز چهاردهم انجام بده.”
در حدیث شب معراج است که رسول اکرم (ص) می فرمایند :
وقتی به آسمان هفتم صعود کردم هیچ ملکی از من گذر نکرد مگر این که گفت : ای محمد حجامت کن و امتت را به حجامت امر بفرما.
بحار ج ۶۲ ص ۳۰۰ باب۸۹
رسول خدا (ص) فرمودند: اگر در چیزی شفا وجود داشته باشد پس در تیغ حجّام است یا در شربتی عسل.
وسائل ج۱۷ص ۵۴۱-
عِدَّهٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِی جَمِیلَهَ قَالَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع نَزَلَ جَبْرَئِیلُ ع عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسِّوَاکِ وَ الْخِلَالِ وَ الْحِجَامَهِ ؛
حضرت صادق –ع- می فرماید : جبرئیل با دستور مسواک و خلال کردن و حجامت بر پیامبر(ص) نازل شد .
الکافی ۶ ۳۷۶ باب الخلال ….. ص : ۳۷۶
ماه حزیران ماه نهم از ماه های رومی است که پس از ماه ایار است. در میان ماه های رومی چهار ماه را سی روز محاسبه می کنند که یکی از این چهار ماه حزیران می باشد. بهترین زمان برای حجامت بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام همین ماه رومی حزیران است.
زمان حجامت حزیران در سال ۱۴۰۰
در سال ۱۴۰۰ روزهای هفتم و چهاردهم ماه رومی حزیران، مطابق با ۲۹ خرداد و ۵ تیر است.
در لغتنامه دهخدا نیز در مورد حزیران آمده است: حزیران نام ماه نهم است از سال رومیان که اول آن مطابق با سیزدهم ژوئن است.
تذکر:
لازم به ذکر است با توجه به موقعیت زمین، ماه و خورشید در این ایام، تاثیر حجامت در هفتم و چهاردهم ماه حزیران بیش از دیگر ایام می باشد و به این جهت انجام حجامت در این زمان سفارش می گردد.
آقای دکتر فرهاد عبداله زاده که در مطب شخصی شان در شهر قم حجامت انجام میدهند همیشه توصیه می کنند که افراد علاوه بر حجامتی که در ابتدای بهار انجام می دهند حجامت انتهای بهار که همان حجامت حزیران است را هم انجام دهند.